Tämä kakku kuuluu meidän jouluun. Tänä vuonna vaan oli epäonnea matkassa. Minä, vannoutunut silikonivuokien ystävä, sain kakun jäämään kiinni vuokaan. Ei, vuokaani ei ole pesty tiskikoneessa, ja taikinassa itsessään on jo rasvaa. Luulen että moka oli siinä että otin kuitenkin sen liian aikaisin uunista. Sillä kumoaminenkin tapahtui vasta tunti uunista tulon jälkeen että ihan varmasti oli tarpeeksi jäähtynytkin.

Mutta kuorrutuksella tästä selvittiin, tähän kakkuun siis kuuluukin tämä kuorrutus. Mutta on ilmankin hyvää.

SUKLAASUUKKOJEN KAKKU

2177922.jpg

200g margariinia

3 dl sokeria

4 munaa

1 1/2 dl vehnäjauhoja

2 dl perunajauhoja

2 tl leivinjauhetta

2 tl vaniliinisokeria (mulla vanilja)

2dl kuorellista appelsiinimarmelaadia

Vatkaa huoneenlämmössä pehmennyttä ,margariinia hieman. Lisää sokeri ja munat. Sekoita kuivat aineet keskenään ja siivilöi ne margariiniseokseen. Vatkaa 7 minuuttia. Lisää marmeladi ja sekoita.

Kaada taikina korppujauhotettuun rengasvuokaan (2,2l) Paista uunin alatasolla 175 asteessa n. 1 tunti. Kumoa kakku vasta jäähtyneenä. (mä en siis korppujauhottanut koska mulla on se silikoivuoka. Mikäli kakku tehdään kuorrutuksella, on kuorrutus helpompi levittää kakunpinnalle jossa ei ole korppujahoja)

Kuorrutus:

1 appelsiinin raastettu kuori.

2 rkl appelsiininmehua.

100g margariinia (mulla voita)

3 1/2 dl tomusokeria

2tl vaniljasokeria

1 rkl kaakaojauhetta

(mä tein kaakaotomusokerista, en siis lisännyt tuota kaakaota)

Pese appelsiini hyvin. Raasta kuori ja pusrista mehu. Sekoita huoneenlämpöiseen maqrgariiniin sokerit, kaakao, kuoriraaste ja mehu. sekoita kuorrutus tasaiseksi ja levitä kakun päälle.

 

Tässä kuva kakusta ja vuuasta ennen kuorrutusta. Voi että, kyllä harmitti. Mutta tämän takia en silikonivuokiani hylkää, aina ei voi voittaa. Tiedän että vika oli minussa ei vuuassa!

2177930.jpg

2177932.jpg